top of page
135-136Pytagoras-koffert.jpg

Lek med Pytagoras

KUNST MØTER MATEMATIKK
 

Vandreutstilling nr. 135/136

Innhold: 5 ulike grafiske verk av Ruth Roland i hver utstilling. 2 puslespill i tre med forskjellig vanskelighetsgrad, veiledningshefte med maler, 7 laminerte oppgaver og puslebrikker i mosegummi

Målgruppe: 4.- 10.trinn
Relevante fag: Kunst og håndverk, matematikk

Emballasje: Koffert med mål 83x54x31 cm, vekt ca. 30 kg
Utstillingslokale: Klasserom/ fellesrom

Bildene i utstillingen 

Om utstillingen

 

I denne utstillingen møtes kunst og matematikk i en leken sammenheng. Lær Pytagoras læresetning gjennom å legge puslespill og løse praktiske oppgaver, og lag egne bilder inspirert av Ruth Rolands grafikk basert på brikkene i et Pytagoras-puslespill.

Det er lagt opp til et todelt arbeid, ett med fokus på de tre kunstverkene som utgjør selve utstillingen, og ett med forskjellige innfallsvinkler til den pytagoreiske læresetning.

 

​

Veiledningshefte

​

Utstilling 135

Utstilling 136

Forslag til oppgaver

​

Hva sier læreplanen LK 20?

​

Utstillingen er spesielt godt egnet for arbeid knyttet til fagene kunst og håndverk og matematikk. Læreplanen legger vekt på at elevene skal få utforske matematikk gjennom å bevege seg, leke, være kreative og undre seg.

 

Kunst og håndverk - kompetansemål

 

Etter 2. trinn:

  • utforske ulike visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid

  • eksperimentere med form, farge, rytme og kontrast

​

Etter 4. trinn:

  • tegne form og dybde ved bruk av virkemidler som overlapping og forminskning

​

Etter 7. trinn:

  • tegne form, flate og rom ved hjelp av virkemidler som kontraster, skygge, proporsjoner og perspektiv

  • utforske og reflektere over hvordan følelser og meninger vises i kunst, og bruke symbolikk og farge til å uttrykke følelser og meninger i egne arbeider

​

Matematikk - kompetansemål

 

Etter 2. trinn:

  • kjenne att og beskrive repeterande einingar i mønster og lage eigne mønster

  • utforske, teikne og beskrive geometriske figurar frå sitt eige nærmiljø og argumentere for måtar å sortere dei på etter eigenskapar

​

Etter 4. trinn:

  • utforske, beskrive og samanlikne eigenskapar ved to- og tredimensjonale figurar ved å bruke vinklar, kantar og hjørne

  • bruke ikkje-standardiserte måleiningar for areal og volum i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining

  • utforske og beskrive strukturar og mønster i leik og spel

​

Etter 9. trinn:

  • beskrive, forklare og presentere strukturar og utviklingar i geometriske mønster og i talmønster

  • utforske, beskrive og argumentere for samanhengar mellom sidelengdene i trekantar

  • utforske og argumentere for korleis det å endre føresetnader i geometriske problemstillingar påverkar løysingar

  • utforske og argumentere for formlar for areal og volum av tredimensjonale figurar​

​

​

​​

bottom of page